Home \ Nieuws

Goed resultaat PrintBrothers illustreert herstel online drukkerijen

1 november 2021 - Webredactie

Online drukkerij concern Cimpress rapporteerde over het afgelopen kwartaal een sterke vooruitgang. De meeste bedrijven binnen het concern presteerden goed, mede door de introductie van nieuwe producten, investeringen in technologie en productie, maar vooral door het binnenhalen van ‘nieuw talent’ en een verbeterde klantenservice.



Het omzetherstel in Cimpress’ eerste kwartaal van het gebroken boekjaar ‘FY2022’ liet zich nadrukkelijk zien in de ‘upload- en printactiviteiten’ en dan met name in de divisie PrintBrothers waartoe Drukwerkdeal.nl behoort. Door gebruik te maken van elkaars productie- en supply chain-capaciteiten en dicht bij de klanten te blijven, groeide de omzet van PrintBrothers met 6% en was de EBITDA met $16,2 mln, uiteindelijk fors hoger dan in hetzelfde kwartaal -vóór de pandemie- 2 jaar geleden (toen $10,8 mln; zie afbeelding).



Het herstel van PrintBrothers c.q. Drukwerkdeal.nl past in een opwaartse trend die de afgelopen maanden al zichtbaar was in de algehele markt van online drukkerijen. Zo meldde Marco Aarnink in PrintMatters editie 6-2021 dat de omzet van Print.com een groei doormaakte van € 10 mln naar ‘net geen’ € 20 mln, zijn de Duitse online drukkerijen FLYERALARM, Onlineprinters, WirMachenDruck en United Print naarstig op zoek naar productiecapaciteit in Nederland, gaf Helloprint aan dat de omzetgrens van € 80 mln werd overschreden en verhuisde Drukbedrijf.nl naar een groter pand i.v.m. een groeiend personeelsbestand. Dat maar liefst 10% van de stands op de in oktober gehouden Vakdag Print & Sign door online drukkerijen bezet waren, geeft ook het belang van deze bedrijven aan.



Het marktaandeel van online drukkerijen in de totale grafische markt zal dan ook opnieuw zijn toegenomen en daarmee ook het respect voor deze vaak jonge ondernemers. Hoe anders was dit 10 jaar geleden in 2011, toen brancheorganisatie KVGO online drukkerijen nog vooral ‘prijsverstorend’, maar van ondergeschikt belang vonden. 



Er is veel gebeurd sinds die tijd: Drukwerkdeal.nl maakte een explosieve groei door, startte een eigen productie op en nam een aandeel in drukkerij ControlMedia; daarentegen verloor pionier en marktleider FLYERALARM.nl in dezelfde periode flink wat omzet in Nederland, maar wist uiteindelijk hier te consolideren. Reclameland.nl groeide uit van nevenactiviteit van een reclamebureau tot de op één na grootste online drukwerkaanbieder in de Benelux, met state-of-the-art productie in het Groningse Westerbroek en uithangbord van de Rabobank als het gaat om een succesvolle klant in het e-commerce domein. 


De bedrijven HelloPrint.com en Print.com werden in de afgelopen jaren opgericht en hebben inmiddels een omzet van tientallen miljoenen euro’s, waartegen kleine labels als iDrukker.nl, Drukhetnu.nl, Drukland.nl, PrintConcept.nl, VirtualPrinter.nl, Oblé.nl en Drukwerkstunter.nl werden overgenomen of verdwenen.  Ook enkele traditionele drukkerijen deden een serieuze stap om aan te haken bij de online ontwikkelingen: SMG kocht de aandelen in DrukwerkMAX.nl en De Groot Drukkerij investeerde in de portal en positionering van Grootsgedrukt.nl.  Aan de signkant transformeerde het Dokkumse Probo.nl tot de grootste professionele aanbieder in de Benelux. 



Internationaal gebeurde er ook het nodige. Vistaprint Holding veranderde in Cimpress en ging op overnamepad in de ‘upload en print’ markt en kocht bedrijven als Drukwerkdeal.nl, PixartPrinting.it, WirmachenDruck.de, Druck.at, Exaprint.fr, Easyflyer.fr en TradePrint.co.uk. Inmiddels heeft het beursgenoteerde Cimpress een omzet van ruim $ 2,5 mrd.  In Duitsland breidde fotogigant CeWe uit met online drukkerij SAXOPRINT.com en zag ook Bregal, het investeringsvehicle van de familie Brenninkmeijer, de kansen en mogelijkheden in deze markt en nam alle aandelen over van Onlineprinters.de, die weer investeerde in het Engelse SoloPress.com en LaserTryk.dk, marktleider in Scandinavië; tevens investeerde Bregal fors in HelloPrint.com.



Het is duidelijk dat de groei in het segment van online drukkerijen niet meer zo sterk is als in de beginjaren, maar nog lang niet ten einde is. Assortimentsuitbreiding, naast een efficiënte productie met zeer korte levertijden en een focus op service en klantbeleving, zullen de key-drivers zijn die leiden naar verdere omzetgroei. Er wordt sterk ingezet op schaalvergroting én internationalisatie, waardoor overnames aan de orde zullen blijven en steeds meer kleine labels verdwijnen. Het onderscheid tussen professionele afnemers en de zelf-regelende amateur zal daarbij kleiner worden, dit mede door de integratie van Canva-design bij meerdere online drukkerijen zoals FLYERALARM, HelloPrint en TradePrint, en de recente start van Cimpress’ VistaCreate.




 
 

Nieuwe CCO Onlineprinters

18 oktober 2021 - Webredactie

Dr. Fabian Stich wordt per 1 november 2021 de nieuwe CCO bij ONLINEPRINTERS. Hij volgt Christian Wuerst op die de onderneming na vier jaar verlaat. Stich wordt als directeur en chief commercial officer (CCO) verantwoordelijk voor de divisies marketing en verkoop.



Stich bekleedde sinds 2013 de functie van CEO bij het in München gevestigde Jochen Schweizer mydays Holding GmbH, actief in avontuurlijke reizen en ervaringen. Verkoop van deze diensten gebeurt grotendeels online, maar ook via de detailhandel en in 45 eigen Jochen Schweizer-winkels. „We zijn blij dat dr. Fabian Stich ons team komt versterken”; aldus Roland Keppler, CEO van Onlineprinters. “Met zijn e-commerce ervaring kunnen we de ingeslagen weg van internationale groei verder versnellen.”



De Onlineprinters-groep is met meer dan 1.660 medewerkers actief in 30 Europese landen. Tot de groep behoren ook de online drukkerijen Solopress (UK) en het Deense LaserTryk (marktleider in Scandinavië). De onderneming verkoopt meer dan 5.000 gedrukte producten, van visitekaartjes, briefpapier en flyers, catalogi en brochures tot grootformaat reclamesystemen.



Bron: ONLINEPRINTERS.nl

 
 

Boomvrij drukwerk bij Drukwerkdeal

13 oktober 2021 - Webredactie

Online drukkerij Drukwerkdeal.nl biedt nu drukwerk aan gemaakt van PaperWise, papier dat duurzaam vervaardigd is uit landbouwafval in plaats van bomen. Drukwerkdeal legt in een blog uit wat de impact van de keuze is.



“Voor de wereldwijde papierproductie is ieder jaar enorm veel hout nodig, juist nu we steeds meer aandacht voor biodiversiteit en het klimaat krijgen. PaperWise laat zien dat het anders kan en maakt papier zónder bomen, van bestaand landbouwafval zoals stengels, takken en bladeren van voedselgewassen. De celwand van een plant bestaat onder andere uit cellulose net zoals bij bomen en deze stof is nodig om papier van te maken. Boeren over de hele wereld verbouwen deze gewassen, maar de voedselindustrie heeft alleen interesse in het eetbare deel en de rest wordt afgevoerd.”



Als je een vel PaperWise naast een ‘normaal’ vel papier legt, zijn ze bijna niet van elkaar te onderscheiden; glad, sterk en vouwbaar. Daar zit geen verschil in, wel is het wat minder wit dan het hagelwitte standaard papier. Maar dat heeft natuurlijk wel z’n charme.



Op dit moment biedt Drukwerkdeal.nl de volgende productsoorten aan gedrukt op PaperWise: Flyers, Folders, Brochures, Briefpapier, Ansichtkaarten en Visitekaartjes.



Zie Drukwerkdeal voor het complete blog en PaperWise voor het bevlogen verhaal over de ontwikkeling en de impact van deze nieuwe papiersoort.

 
 

1|2|3|4|5| ... |167Volgende

 

Disclaimer | © Copyright 2011-2018 DrukDomein.nl B.V. | Design & realisatie Orange Juice.