Home \ Nieuws

Online groei zet door

14 juni 2018 - Webredactie

Op het Online Print Event in het Brusselse Atomium was keynote speaker en e-businesss specialist Bernd Zipper, duidelijk: er is nog plaats naast de zeer grote grafische e-businessbedrijven voor nieuwe online drukkerijen met de juiste (niche) producten of voor sterke lokale spelers.

Daarvoor moet een bedrijf wel durven te transformeren en bereid zijn elke dag bestaande modellen ter discussie te stellen. De grote online spelers willen iedereen graag doen geloven dat de markt volledig is bezet, maar dat is ze niet. Er zijn genoeg voorbeelden van nieuwe succesrijke initiatieven die dat tegenspreken.

De Duitse top 5 online drukkerijen realiseerden in 2017 een gezamenlijke omzet van € 1,5 miljard. De totale omzet in grafische e-business bedroeg vorig jaar € 7,5 miljard  in de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, het studiegebied van Zipper).
Voor 2018 wordt gerekend met groei van een kleine 5%. In de omzetcijfers zijn de verkoopcijfers van alle soorten bedrukte producten opgenomen die online worden besteld: fotoboeken, textiel, promotionele artikelen, print, enz. Het traditionele verkoopmodel staat zwaar onder druk.

Wie een zekerder toekomst wil, zal mass customization hoog op het prioriteitenlijstje moeten zetten, zegt Zipper. En labels en verpakkingen worden 'megasellers' in de grafische online business.

Wouter Haan, eigenaar van de online drukkerij Simian (Reclameland, Drukland en Flyerzone) bevestigde de stelling van het enorme groeipotentieel met online print. Het bedrijf groeide van mei 2016 tot mei 2018 van 65 naar 125 medewerkers en van 500 naar 1500 orders per dag. Haan denkt in 2020, 200 medewerkers aan het werk te hebben en 2999 orders per dag binnen te halen. Simian kocht er recent 25.000 m² bedrijfsterrein bij. Het brengt het totaal op 35.000 m². De gemiddelde leeftijd van de medewerkers bedraagt 32 jaar. Het zijn indrukwekkende groeicijfers wanneer ze worden vergeleken met die van traditionele grafimedia bedrijven. En een bijkomende vaststelling: Haan heeft zoals vele andere online drukwerkondernemers geen verleden in de grafische sector.

Bron: Grafisch Nieuws
 
 

Dé bruiloft goed voor drukkerijen

21 mei 2018 - Webredactie

De koninklijke bruiloft van Harry en Meghan levert naar schatting een extraatje op voor de Britse economie van zo’n £ 1 miljard. Ook de grafische industrie profiteert hiervan door de productie van een overvloed aan memorabilia.

De drukpersen draaiden volop bij de landelijke kranten die dit weekend allemaal speciale edities en bijlagen uitbrachten. Natuurlijk ook veel t-shirts en merchandise zoals theedoeken en mokken - tot de oogverblindende Harry en Meghan-badpakken gedrukt door Bags-of-London.

Maskers
De in Warwickshire gevestigde promotionele maskerspecialist Mask-arade haalde alles uit de kast om aan de vraag naar maskers bedrukt met een royalty-thema te voldoen. Meghan en Harry waren uiteraard de bestsellers, maar ook andere leden van de koninklijke familie, de klassieke Britse politieman en Coldstream-wachtmaskerontwerpen."Het was fantastisch. Zes maanden geleden vroegen we ons af wanneer het zou losbarsten, maar toen gebeurde het allemaal ", aldus ontwerp- en marketingmanager Joe Alsop."We zijn de laatste drie weken dag en nacht bezig geweest met het verzenden van bestellingen, zelfs vrijdagavond zijn er nog pakketten naar Windsor toegestuurd. We hebben meer dan 100.000 maskers gemaakt, een absoluut record.”

Bron: Printweek
 
 

Probo investeert

2 mei 2018 - Webredactie

Probo, large format leverancier van vele online drukkerijen, heeft een primeur met de aankoop van de eerste vier exemplaren van de nieuwe P5-serie van Durst. De systemen worden de komende weken in Dokkum geïnstalleerd.

In eerste instantie worden de vier machines ingezet voor de productie van platen en panelen (met een maximale resolutie van 1.200 dpi en een maximale productiviteit van 240 m2/u in 2-pass mode). Ze worden geïntegreerd met bijpassende afwerkingsystemen tot vier identieke productielijnen.
Op 15 juni organiseert Probo een Open Huis om de nieuwe productielijnen aan zijn klanten te laten zien.

bron: Durst
 
 
 

Disclaimer | © Copyright 2011-2018 DrukDomein.nl B.V. | Design & realisatie Orange Juice.